آمار و فناوری اطلاعات
معرفی واحد :
آمار پایه واساس مدیریت و به منزله چشم بینا و بیدار هر سازمانی می باشد که مدیریت اطلاعات را توانمند ساخته و در راستای رهبری و پیشبرد برنامه یاری می نماید.بر این اساس وظیفه اصلی واحد آمار جمع آوری داده ها ،حصول اطمینان از درستی داده ها سپس تجزیه و تحلیل آنها می باشد.
برخی از فواید استفاده های آمار و اطلاعات شامل موارد ذیل می باشد:
ارائه وضع سلامت جامعه به صورت عدد و رقم
تعیین نیازهای بهداشتی و اولویت بندی آنها
کمک به برنامه ریزی و مدیریت صحیح
مسئول واحد: فاطمه ایرانشاهی
رشته و مقطع تحصیلی: کارشناس فناوری اطلاعات سلامت
سابقه کاری: 2 سال
اهداف اختصاصی:
۱. بهبود کیفیت فرایند ثبت و نظام گزارش دهی آمار و شاخص های بهداشتی
۲. استخراج به موقع آمار و شاخص های بهداشتی
۳. ارتقای فرایند تهیه و تنظیم آمار و اطلاعات جمعیتی( پوشش جمعیتی) مراکز شهری و روستایی شهرستان
۴. ارتقای نظام جمع آوری و ثبت مرگ و میر شهرستان
۵. ارتقای آگاهی کارکنان درگیر در فرایند مدیریت اطلاعات بهداشتی
۶. ارتقای کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی
۷. کاهش درصد موازی کاری در سیستم بهداشتی
۸. ارتقاء کیفیت تجزیه و تحلیل اطلاعات
۹. افزایش استفاده از شاخص های بهداشتی موجود در سیستم
۱۰. ارتقای آگاهی مدیران و برنامه ریزان در زمینه مدیریت اطلاعات بهداشتی
۱۱. ارتقای کاربرد فن آوری اطلاعات
شرح وظایف:
1. تهیه و تنظیم آمار جمعیتی کل شهرستان ( جمعیت شهری- روستایی- اتباع بیگانه)
2. تدوین سالنامه آمارجمعیت و مرگ ومیر شهرستان و ارائه به سطوح مربوطه
3. تهیه، توزیع و تنظیم اطلاعات زیج حیاتی شهری و روستایی
4. تهیه و تنظیم شاخص های حیاتی، تجزیه و تحلیل و ارائه بازخورد
5. تهیه و توزیع گواهی های فوت استاندارد
6. تهیه و تنظیم اطلاعات مرگ و میر شهرستان
7. جمع آوری اطلاعات مرگ و میر از بیمارستان ،شهرداری، مراکز خدمات جامع سلامت، پزشکی قانونی، مطب ها و اداره ثبت احوال
8. بررسی صحت داده های ثبت شده در گواهی های فوت
9. تعیین علت زمینه ای مرگ و کدگذاری آن با کتاب بین المللی بیماری ها ICD10-
10. جمع آوری و نظارت برتکمیل فرمهای کالبدگشایی شفاهی برای مرگ های درمنزل
11. ورود اطلاعات مرگ و میر شهرستان در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر
12. تجزیه و تحلیل اطلاعات مرگ و میر و تهیه شاخص ها و نمودارهای مربوطه
13. ارتقا کیفیت و صحت اطلاعات در سامانه سیب
14. شرکت در جلسات کمیته ثبت وقایع حیاتی
15. فعالیت های مربوط به طرح سرشماری
16. تهیه چک لیست پایش سطح یک (پایگاهها و خانه های بهداشت ) و سطح دو (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی)
17. انجام نظارت و پایش منظم بر عملکرد مراکز بر اساس شاخص های تعیین شده و طبق برنامه زمانبندی ابلاغ شده و براساس چک لیستهای تهیه شده و ارائه بازخورد
18. تهیه و تنظیم بانک اطلاعات و شاخص های شهرستان
19. تهیه و تنظیم اطلاعات جمعیتی و سایر اطلاعات درخواستی واحد ها و سازمان های درخواست کننده و ارائه به آنها
20. همکاری با واحدهای ستادی در خصوص رفع مشکلات آماری
21. شرکت در جلسات، کمیته ها، همایش ها و کارگاه های مربوطه