آمار و فناوری اطلاعات

تعداد بازدید:۱۳۱۵

معرفی واحد :

آمار پایه واساس مدیریت و به منزله چشم بینا و بیدار هر سازمانی می باشد که مدیریت اطلاعات را توانمند ساخته و در راستای رهبری و پیشبرد برنامه یاری می نماید.بر این اساس وظیفه اصلی واحد آمار جمع آوری داده ها ،حصول اطمینان از درستی داده ها سپس تجزیه و تحلیل آنها می باشد.

برخی از فواید استفاده های آمار و اطلاعات شامل موارد ذیل می باشد:

ارائه وضع سلامت جامعه به صورت عدد و رقم

 تعیین نیازهای بهداشتی و اولویت بندی آنها

 کمک به برنامه ریزی و مدیریت صحیح 

مسئول واحد: فاطمه ایرانشاهی

رشته و مقطع تحصیلی: کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

سابقه کاری: 2 سال

 اهداف اختصاصی:

۱.  بهبود کیفیت فرایند ثبت و نظام گزارش دهی آمار و شاخص های بهداشتی

۲.  استخراج به موقع آمار و شاخص های بهداشتی

۳.  ارتقای فرایند تهیه و تنظیم آمار و اطلاعات جمعیتی( پوشش جمعیتی) مراکز شهری و روستایی شهرستان

۴.  ارتقای نظام جمع آوری و ثبت مرگ و میر شهرستان

۵.   ارتقای آگاهی کارکنان درگیر در فرایند مدیریت اطلاعات بهداشتی

۶.   ارتقای کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی

۷.  کاهش درصد موازی کاری در سیستم بهداشتی

۸.  ارتقاء کیفیت تجزیه و تحلیل اطلاعات

۹.  افزایش استفاده از شاخص های بهداشتی موجود در سیستم

۱۰.  ارتقای آگاهی مدیران و برنامه ریزان در زمینه مدیریت اطلاعات بهداشتی

۱۱.  ارتقای کاربرد فن آوری اطلاعات

شرح وظایف:

1. تهیه و تنظیم آمار جمعیتی کل شهرستان ( جمعیت شهری- روستایی- اتباع بیگانه)

2.  تدوین سالنامه آمارجمعیت و مرگ ومیر شهرستان و ارائه به سطوح مربوطه

3. تهیه، توزیع و تنظیم اطلاعات زیج حیاتی شهری و روستایی

4. تهیه و تنظیم شاخص های حیاتی، تجزیه و تحلیل و ارائه بازخورد

5. تهیه و توزیع گواهی های فوت استاندارد

6.  تهیه و تنظیم اطلاعات مرگ و میر شهرستان

7. جمع آوری اطلاعات مرگ و میر از بیمارستان ،شهرداری، مراکز خدمات جامع سلامت، پزشکی قانونی، مطب ها و اداره ثبت احوال

8. بررسی صحت داده های ثبت شده در گواهی های فوت

9. تعیین علت زمینه ای مرگ و کدگذاری آن با کتاب بین المللی بیماری ها ICD10-

10. جمع آوری و نظارت برتکمیل فرمهای کالبدگشایی شفاهی برای مرگ های درمنزل

11. ورود اطلاعات مرگ و میر شهرستان در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر 

12.   تجزیه و تحلیل اطلاعات مرگ و میر و تهیه شاخص ها و نمودارهای مربوطه

13.   ارتقا کیفیت و صحت اطلاعات در سامانه سیب 

14.  شرکت در جلسات کمیته ثبت وقایع حیاتی

15.  فعالیت های مربوط به طرح سرشماری

16. تهیه چک لیست پایش سطح یک (پایگاهها و خانه های بهداشت ) و سطح دو (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی)

17.  انجام نظارت و پایش منظم بر عملکرد مراکز بر اساس شاخص های تعیین شده و طبق برنامه زمانبندی ابلاغ شده و براساس چک لیستهای تهیه شده و ارائه بازخورد

18.  تهیه و تنظیم بانک اطلاعات و شاخص های شهرستان

19.  تهیه و تنظیم اطلاعات جمعیتی و سایر اطلاعات درخواستی واحد ها و سازمان های درخواست کننده و ارائه به آنها

20.  همکاری با واحدهای ستادی در خصوص رفع مشکلات آماری

21.  شرکت در جلسات، کمیته ها، همایش ها و کارگاه های مربوطه

کلید واژه ها: آمار فناوری اطلاعات سلامت زرندیه

آخرین ویرایش۱۰ تیر ۱۴۰۲